Гринделвалд

В Швейцарските Алпи на човек му трябват само здрави крака, очи и сърце. Безмерна красота те залива отвсякъде, а изборът за пешеходни маршрути е огромен. Този ден се запътихме към едно от най-големите селца в района Юнгфрау – Гринделвалд. Планирахме и да се качим с лифта до връх Фърст (First), да се разходим до езерото Бахалп (Bachalpsee) и да вдигнем малко адреналина със спускане с тобогани.

Kym eзерото Бахапл (Bachalpsee), First,  Гринделвалд, Швейцария

Хванахме влака от Интерлакен Ост до Гринделвалд и само след 30 мин слязохме на малката гара. Селцето вече се беше разсънило и навсякъде щъкаха туристи. Сутринта беше приятно прохладна, много слънчева и никакви облаци не застрашаваха плана ни да се качим до близкия връх Фърст.

Гринделвалд се намира на 1034 м.н.в., в подножието на вечно белите върхове Айгер, Шрекхорн и Ветерхорн. Населението му е малко под 4 000 души и е известен алпийски курорт в Бернските Алпи. За разлика от някои други населени места в региона, до тук може да се стигне и с кола. Но железопътният транспорт в Швейцария определено е за предпочитане, защото е по-удобен и достига навсякъде.

First Cliff Walk by Tissot, Гринделвалд, Швейцария

Поехме по Dorfstrasse към станцията на кабинковия лифт. Предвидихме да си вземем обяд от близкия супермаркет „Coop“, за да обядваме по-късно край брега на езерото. За по-мързеливите в Гринделвалд има и автобус, но вярвам всеки може да извърви едни 800м. до лифта. Отпред вече се беше заформила завидна опашка за касата. Предимството, че пътувахме с Regional Pass беше, че ни спести чакането за билети и директно се качихме на гондолата.

Връх Фърст (First)

Ах, какви гледки се разкриваха през прозорците на кабинковия лифт! Наоколо се простираха ярко зелени ливади с пръснати малки къщички по тях. Над Гринделвалд стояха изправени горди като стражи ледените алпийски върхове и сякаш подпираха небето.

First Cliff Walk by Tissot, Гринделвалд, Швейцария

Честно казано и самото пътуване с гондолата си беше невероятно преживяване. В началото на 20 век, първоначалният план е бил по това трасе да бъде построена железница. Втората световна война осуетява тези намерения и вместо релсов път е построен седалков лифт, който функционира от 1947 до 1991г., когато е заменен от днешната 6-местна въздушна кабинкова линия.

Подминахме двете междинни станции Борт (1570 м.н.в.) и Шрекфелд (1955 м.н.в.). За 25 мин. лифтът с лекота преодоля денивелацията от над 1000м. и ни свали на връх Фърст (2168м.н.в.).

От тук тръгват много пешеходни маршрути из околността и всичките са добре поддържани и обозначени.

First Cliff Walk by Tissot

First Cliff Walk by Tissot,  Гринделвалд, Швейцария

Преди да поемем към езерото Бахалп, се отбихме до поредния адреналинов атракцион – First Cliff Walk by Tissot. Покрай отвесните скали е изграден кръгов маршрут изцяло от решетки и стъкло. Трудно ще ви убегне фактът, че се намирате на стотици метри над пропастта. Но пък усещането за простор и панорамите към целя район Юнгфрау са изключителни.

First Cliff Walk by Tissot, Гринделвалд, Швейцария

Разходката ни отне 15 мин., като на финала ни изведе до наблюдателна платформа със стъклен под и зашеметяваща гледка към заледеният връх Айгер (3970 м.н.в.). Изумително е колко величие и възторг могат да се съдържат само в един пейзаж. Цялата долина лежеше в краката ни, а в далечината се чуваха чановете на пасящите по хълмовете крави.

Езерото Бахалп (Bachalpsee)

First,  Гринделвалд, Швейцария

След като вдигнахме градуса на настроението продължихме по маршрута до езерото Бахалп. Пътеката се виеше широка и равна насред зеления алпийския пейзаж. Денивелацията е не повече от 150м., така че е подходяща за всички възрасти. Край нас блажено пасяха крави, някои от които достатъчно любопитни и дружелюбни към преминаващите край тях туристи. Човек неусетно се пренася в реклама на Milka. Оглеждахме се с надеждата да зърнем някой мармот, който увива шоколади в станиол, но срещнахме единствено козички.

На тази надморска височина няма никаква сянка, затова шапката, очилата, слънцезащитното и водата са просто задължителни. Не се подлъгвайте от прохладата на планината, слънцето може да е доста опасно. Два дни по-късно получих сериозно изгаряне на лицето на 3500 м.н.в., на 0 градуса и сняг.

50 минути по-късно стигнахме до езерото Бахалп (2265 м.н.в.). Дълбоко е почти 15 метра, а при безветрие във водите му се отразяват околните заснежени върхове. Разположихме се край брега и си направихме чуден пикник с храната, която носехме от Гринделвалд.

Езерото Бахапл (Bachalpsee), First,  Гринделвалд, Швейцария

Последва връщане обратно до вр. Фърст. И трите спирки на Firstbahn предлагат множество развлечения за туристите. Ако ви стиска може да се спуснете по 800-метров кабел с над 80 км./ч., директно от върха до долната станция Шрекфелд. От там до Борт може да слезете с планинска количка по три километрова алея.

Pfingstegg – тобогани и адреналин

Бяхме научили, че в района има писта за тобогани и нямаше как да пропуснем и това забавление.

Наблизо се намира най-дългото трасе за спускане с шейни в Европа – Big Pintenfritz. Ако можете да си представите каква веселба е да се спуснеш по 15 километрово трасе с 1600м. денивелация. Уловката е, че всеки сам трябва да качи тобогана си от Фърст до връх Хаулхорн (2680 м.), което прави около 2,5ч. изкачване. Но пък после, само за 30 мин., се озоваваш обратно в Гринделвалд.

Ясно беше, че през лятото няма да караме шейни и се примирихме с по-краткото трасе за тобогани на Pfingstegg. Долната станция на кабинковата линия Luftseilbahn се намира в Гринделвалд, само на 400м. източно от Firstbahn. С регионалния пас можехме да се качим безплатно, но преди това трябваше да получим билета си на касата. Бяхме само ние и една заблудена китайска двойка, която ориентирахме за забележителностите в района, докато се изкачвахме към горната станция на лифта. Трасето на тобогана Pfingstegg е 725м., но пък нямаше кой да ни пречи и да ограничава скоростта ни, затова направихме няколко шеметни спускания.

тобогани Pfingstegg, Гринделвалд, Швейцария

За разлика от друг път, тобоганът не беше прикрепен към релси, а се спускаше свободно по метален улей. На места се налагаше да използваме спирачката, защото гравитацията често ни изтласкваше до самия ръб при завоите. Препоръчвам ви да не пропускате подобно забавление.

Возила съм се на тобогани на различни места по света, но за първи път ми се случва да летя по зелен алпийски склон с такава впечатляваща гледка. Сякаш се бяхме озовали сред прецизно подреден макет на съвършеното швейцарско селце с кукленски къщички, пръснати сред ниско окосени ливади. А целият пейзаж е доминиран от величествени върхове.

Гринделвалд, Швейцария

Този незабравим шеметен ден заслужаваше да завърши с вечеря в Интерлакен в ресторант “Ox!” с бургер с кюфте и патешки дроб и сочна пържола, поляти с прилично количество бира.

First,  Гринделвалд, Швейцария

Полезна информация:

Как да стигнете до Гринделвалд?

Селцето се намира на 16 км. от Лаутербрунен и на 20км. от Интерлакен. До Гринделвалд можете да стигнете с кола или с влак. Последният вариант е удобна алтернатива, тъй като влаковете се движат редовно (на 30 мин.) като градски транспорт и спират в центъра на съответното населено място. Така си спестявате и момента да търсите паркинг за автомобила си. Разликата във времето, между пътуването с кола и влак е несъществено.

Точното разписание и цена на билетите за влака Интерлакен – Гринделвалд може да откриете ТУК

Работно време и цена на билетите за Firstbahn:

Актуална информация относно работното време Firstbahn и цена на билетите може да откриете ТУК. Регионалният пас покрива билета за гондолата.

За First Cliff Walk by Tissot няма входна такса.

First Cliff Walk, First Flyer и First Glider работят целогодишно, а останалите атракциони по въжената линия First са достъпни от юни до октомври.

Работно време и цена на билетите за Pfingstegg:

Лифтът Luftseilbahn и атракционите на Pfingstegg работят от май до октомври. Работното време на въжената линия и цена на билетите за нея може да откриете ТУК. С регионалния пас може да се возите безплатно, но ще трябва да вземете билета си от касата.

Спускането с тобогана ще ви струва 6 CHF (към 2021г.). Цени на атракционите Pfingstegg може да откриете ТУК. Добре е да имате предвид, че от съображения за сигурност, тобоганите не работят в дъждовни дни.

Съвет: Винаги преди да се качите високо в планината, проверявайте климатичните условия и тръгвайте добре подготвени!

Забележителности наоколо:

* Статията може да съдържа афилиейт линкове.

About the author

I don't know where I'm going, but I'm on my way!