Разходка до Муратово езеро и Окото

Така и така бяхме на семейна почивка в района на Банско, решихме да посветим един ден на разходка из красивия Пирин. Набелязахме си Муратово езеро с отбивка по пътя до езеро Окото (не Рилското, естествено).

Маршрутът обикновено започва от хижа Вихрен, но тъй като последният участък от пътя до там се оказа затворен за автомобили между 8:00 и 16:00ч., оставихме колата в подножието на стълбите за Байкушевата мура и продължихме пеша.

Към Байкушевата мура, Пирин

Баукушевата мура

Няма как да не сте чували за най-старото иглолистно дърво в България (днес на над 1300г.), а вероятно и едно от най-старите в света – Байкушевата мура. Кръстена е на нейния откривател – лесовъда Костадин Байкушев, който е изпратен на научна експедиция от самия цар Фердинанд с цел проучване на горите в Пирин, Пелистер и Атон. Така, през 1897г. той попада на величествената черна мура. Чрез специален Преслеров свредел успява с точност да определи нейната възраст. В годината на откриването му дървото е на достопочтенната възраст от 1200г., вероятно станало свидетел на цялата българска история. Днес Байкушевата мура е висока цели 26м., а обиколката му достига 7,80м.

Байкушевата мура, Пирин

До самото дърво водят множество дървени стъпала, поставени за улеснение на туристите. За щастие, бяхме единствените посетители при Байкушевата мура в този момент и успяхме да й се насладим на спокойствие.

Хижа Вихрен

От Байкушевата мура до хижа Вихрен може да се стигне пеша по асфалтовия път, или по пътеката през гората. Ние предпочетохме втория вариант и бяхме възнаградени с красиви гледки и срещи с кълвачи и катерички, които се подготвяха за зимата.

хижа Вихрен, Пирин

След по-малко от 30-тина минути се озовахме и пред хижа Вихрен, намираща се на 1972 м.н.в., на левия бряг на р. Бъндерица. От тук тръгват много маршрути, както за близките пирински върхове, така и за околните планински хижи Яне Сандански (на 6ч., обозначен с жълта маркировка), хижа Беговица (на 5,30ч., обозначен също с жълта маркировка), хижа Синаница (на 4ч., обозначен със синя маркировка) и хижа Демяница (на 4ч., обозначен със зелена маркировка).

В хижа Вихрен може да получите печат от колекцията 100 Национални туристически обекта (100 НТО). Дали заради пандемията, този ден заварихме сградата заключена, а на следващия ден ни сложиха печата в къщата-музей на Никола Вапцаров в гр. Банско.

От тук за Муратово езеро вече следвахме синята маркировка и почти веднага стигнахме до огромна гранитна скала. По стените й бяха поставени мемориални плочи в памет на загиналите в планината скиори и туристи. Добро напомняне, че трябва да се отнасяме с респект към природата и никога да не подценяваме нейната сила и мощ. Районът е лавиноопасен и през годините много любители на снежните емоции са намерили смъртта си по склоновете на Пирин.

В далечината високите върхове вече бяха целите бели. Някога тук е имало глетчери, изваяли  изкусно снагата на Пирин, а от топенето им са се образували над 180 циркусни езера.

Първо чухме закачливия ромон на река Бъндерица, а малко по-късно се показа и самата тя. Началото й започва от Горно Бъндеришко езеро (на 2310м.н.в.), което заедно с останалите ледникови езера, образували се в Бъндеришкия циркус, формират групата на Бъндеришките езера. Те са 16 на брой, но само няколко са получили име – Окото, Муратово езеро, Рибно езеро, Жабешкото езеро и Дългото езеро.

река Бъндерица, към Муратово езеро Пирин

Езеро Окото

На двайсетина минути от хижа Вихрен стигнахме дървен мост, който ни прехвърли на левия бряг на реката. От тук, само на 3 мин. разходка нагоре по хълма, се намира най-ниското от Бъндеришките езера – Окото, наричано още Равнашко езеро.

Муратово езеро

Разположено е на 2026 м.н.в., дълбоко е 5,5м. и заема площ от 2,6 дка. В почти идеално кръглата му повърхност се оглеждаха вече заснежените пирински върхове. Циркусната чашка така уютно е скътана сред склоновете, че езерото е изцяло скрито от погледа на преминаващите по пътя туристи.

езеро Окото, Пирин, Бъндеришки езера

За да продължим към Муратово езеро се наложи да пресечем отново дървения мост и да се върнем на десния бряг на река Бъндерица. На тази надморска височина, пътеката се вие сред ниска растителност от треви и клекове. На няколко пъти се наложи да пресичаме каменни реки, които се оказаха истинско изпитание за болното ми коляно. Но както винаги обичам да казвам, най-леко е на този, който мрънка най-малко. Или поне така изглежда отстрани.

към Муратово езеро, Пирин

ВАЖНО! Единственото място, на което може да се объркате е при моста, водещ към езеро Окото. Важно е да помните, че пътеката към Муратово езеро е все от дясната страна на р. Бъндерица. Маршрутът е добре обозначен, затова не изпускайте синята маркировка.

Малко преди финала, следва кратко, но по-стръмно изкачване и точно, когато човек се запита няма ли край този мъчен участък и пътеката отново става полегата. А като се обърнеш назад и видиш толкова много красота около себе си и колко път си изминал, ти иде сам да се потупаш по рамото.

към Муратово

Муратово езеро

На 2230 м.н.в. най-после стигнахме край бреговете на Муратово езеро, познато още и като Хвойнато или Овинато езеро. Над него величествено се извисяваше подобният на пирамида Муратов връх (2669 м.н.в.) и макар да беше ранен следобед, месечината все още сияеше над него. От тук се виждат достолепните Хвойнати връх (2635 м.н.в.) и връх Тодорка (2746 м.н.в.).

Муратов връх, Пирин

Муратово езеро заема площ от 12,3 дка и достига дълбочина от 3 метра. Ниският бряг е приятно място за почивка и релакс. Във водата на места беше започнала да се образува ледена кора, която дълго време забавлява децата.

Муратово езеро, Пирин

Ако сте добре подготвени физически и психически, може да приемете предизвикателството и да изкачите Муратов връх, но децата с нас не предполагаха изобщо да обсъждаме тази идея. Изкачването от езерото нагоре никак не е леко.

Мисълта, че в края на пътя ни очаква СПА центъра на хотела, в който бяхме отседнали, вля нови сили на дружината и поехме обратно надолу. Денят заслужено завърши край горещия минерален басейн.

Полезна информация:

Как да стигнете до Муратово езеро?

Маршрутът започва от паркинга пред хижа Вихрен (на 15 км. от гр. Банско), но е добре да имате предвид, че последният участък от пътя до там е затворен за автомобили между 8:00 и 16:00ч.

Хижа Вихрен:

GPS координати на хижата: 41.756716, 23.416371

Тел: 0889 834 277

Маркировка:

Маршрутът до Муратово езеро е обозначен със синя маркировка.

GPS координати на езеро Окото: 41.4505, 23.2454

GPS координати на Муратово езеро: 41.745043, 23.405923

Ниво на трудност:

Лека до средна, подходяща за семейства с деца над 5г., свикнали с планинските преходи. На няколко места се преминава през каменни реки, а последният участък е малко по-стръмен. Препоръчвам да се подготвите с туристически обувки.

Дължина на маршрута:

Около 2км.

Необходимо време:

Разстоянието от хижа Вихрен до Муратово езеро отнема около час.

* Статията може да съдържа афилиейт линкове.

About the author

I don't know where I'm going, but I'm on my way!