Моето приключение Исландия (Ден 5)

Ден пети в Исландия започна рано с чаша горещо кафе на верандата и зелени пейзажи до където ти стига погледът. Замислих се колко сме онеправдани гражданите, вечно бързащи, затворени сред бетонни стени и нуждаещи се от причина да бъдем щастливи и в хармония със себе си. А сред цялата тази девствена красота, се чувствахме на точното място и изпълени с безкрайно спокойствие.

Водопадът Goðafoss

Водопадът Goðafoss, Исландия

За да избегнем туристическите автобуси, решихме първата ни спирка за деня да е водопадът Goðafoss (в превод от исландски “Водопадът на боговете”). Синьозелените води на река Skjálfandafljót се спускат от 12 метра височина и образуват феерична водна завеса с ширина от 30 метра. За по-автентично преживяване, предпочетохме източния достъп до Goðafoss и се озовахме точно на брега до самата вода в подножието на водопада. Добро място за снимки без пречкащи се хора на заден фон!

Псевдократерите Skútustaðagígar

Псевдократерите Skútustaðagígar,

Заредихме на близката бензиностанция колата до горе с гориво и потеглихме към псевдократерите Skútustaðagígar в южната част на езерото Myvatn. Наричат се псевдократери, защото само приличат на вулканични такива. Образуванията са придобили тези форми, когато стичащата се лава е покрила зони с вода/лед и ги е запечатала. От горещината, водата е завряла и взривът от голямото налягане е образувал въпросните кратери.

Псевдократерите Skútustaðagígar, Исландия

По пътя, буквално в средата на нищото се натъкнахме на твърде сюреалистична гледка – порцеланова мивка и душ, стърчащи от земята, досущ като телепортирани от някоя хотелска баня. Гледащи невярващо, пропуснахме да спрем на единственото възможно място и решихме да се отбием за една снимка на връщане. Но не бяхме предвидили, че по-късно млада двойка по бански, най-необезпокоявано ще реши да си вземе душ на същото място. Почувствах се неудобно да притеснявам хората, затова останахме без снимков материал по въпроса.

Вулканът Krafla и  вулканичното езеро в кратера Viti

Вулканът Krafla и  вулканичното езеро в кратера Viti, Исландия

Малко по-късно, насред лавовите полета на Leirhnjukur ни очакваха вулканът Krafla и  вулканичното езеро, образувало се в кратера Viti. Водите на езерото бяха в пленителен синьозелен цвят, а името му в превод означава “Ад”. Диаметърът на кратера е около 300м. и се е  образувал по време на петгодишното изригване на вулкана Krafla през 1724г. Зоната е геотермална, поради което на места пейзажът отново придобиваше марсиански вид.

Така се впряга геотермалната енергия.
Вулканът Krafla и  вулканичното езеро в кратера Viti

Пещерата Grjótagjá

След едночасова приятна разходка по ръба на кратера Viti и последвала кратка почивка за любимият ми сандвич с агнешко и типичен исландски карамелизиран хрупкав лук, решихме да се отбием до пещерата Grjótagjá. Помните ли пещерата, в която Игрит от Game of thrones прелъсти Джон Сноу? Въпреки табелата, предупреждаваща за възможност от падъщи камъни, не устояхме и влязохме. Пещерата е същата, водата е гореща, но Джон го няма. В действителност, геотермалното езеро вътре е ползвано за баня от местните жители. Между  1975г. и 1984г., в резултат на сеизмична активност, водата се е загряла над 50 градуса и “банята” е била неизползваема през този период. Към днешна дата се уверихме, че температурата на водата е вече поносима.

Пещерата Grjótagjá, Исландия

Кратерът на вулкана Hverfjall

Кратерът на вулкана Hverfjall, Исландия
Виждате ли хората по ръба на кратера? Наистина е толкова голям!

Последва рязка смяна на пейзажа с лунен и изкачване на кратера на вулкана Hverfjall, на възраст 2500г. и с диаметър от 1 км. При вулкани от такива мащаби веднага възниква проблем. Как се снима кратер, за чиято обиколка по ръба са ти нужни точно два часа време, така че да не го накараш да прилича на снимката на  обикновена пясъчна дюна?! Обходихме го целия и се полюбувахме на симетрията му и безкрайните исландски гледки наоколо.

Кратерът на вулкана Hverfjall
Кратерът на вулкана Hverfjall, Исландия

Myvatn Nature Baths

Естественият завършек на деня беше в горещите води на Myvatn Nature Baths. Това е северният еквивалент на Blue Lagoon в Reykjavik, но много по-естествена и непренаселена откъм туристи. Остана ни само да отпуснем морни тела в млечносинята гореща вода на лагуната и да потънем в безвремие сред цялата красота на природата около нас.

Myvatn Nature Baths, Исландия
книга Исландия дневник на една мечта

Книгата, в която разказвам за моето исландско приключение може да откриете ТУК. Освен пътепис, в него съм включила ценен пътеводител, както и три готови програми за разглеждане на острова.

Предходни статии:

Моето приключение – Исландия (Ден 1)

Моето приключение – Исландия (Ден 2)

Моето приключение – Исландия (Ден 3)

Моето приключение – Исландия (Ден 4)

Следва: Моето приключение – Исландия (Ден 6)

Моето приключение – Исландия (Ден 7)

* Статията може да съдържа афилиейт линкове.

About the author

I don't know where I'm going, but I'm on my way!